Vinča.
Vinča ir ierīce, ar kuras
palīdzību var izvilkt automašīnu no vietām, kur tā pati neizbrauktu. Pareizi
lietojot vinču un automašīnas pilnpiedziņu var pārvarēt viss neiedomājamākos
šķēršļus. Vinčas jaudai, kā minimums, jābūt divreiz lielākai par automašīnas masu.
Viss populārākās ir 4 T elektriskās vinčas, tās ir pietiekoši jaudīgas un tai
pašā laikā nav pārlieku smagas.
Pielietošana
Vinča standarta komplektācijā ir aprīkota ar 30 m trosi, kas ir labi, ja
tuvumā nav neviena koka. Bet šie daudzie metri uz vinčas bieži rada problēmas
nepieredzējušiem vinčas lietotājiem. Lieta tāda, ka vinčojoties uz sāniem trose
uz spoles klājās vienā malā, ja trose ir uztinusies pārāk daudz tā sāk spiest
uz vinčas korpusu, kas var novest pie korpusa pārlaušanas. Lai tas nenotiktu,
vajag pastāvīgi sekot, kas notiek ar trosi. Ja tomēr trose ir uztinusies
nevienmērīgi, vienkārši iztiniet trosi un pārtiniet to vēlreiz. Tiem, kas vinču
izmanto biežāk, iesakām atstāt uz vinčas 20 ~ 25 m troses, atlikušo gabalu
izmantot kā pagarinātāju.
Pirms vinčošanās izslēdziet visas elektroiekārtas – lampas, apkures
ventilatoru, radio utm. Vinča pie maksimālā noslogojuma patērē līdz pat 350A,
savukārt automašīnām uzstāda ne vairāk par 150A ģeneratorus, tas nozīmē, ka atlikušo
jaudu vinča ‘’ņems’’ no akumulatora. Ja gadās nopietna vinčošanās, akumulators
ātri var palikt „sauss”
Pirms vinčojaties, pārliecinaties – vai pilnpiedziņa ir ieslēgta, vai ir
ieslēgti pazeminātie ātrumi, ja automašīnai ir piespiedu bloķēšanas sistēmas,
izmantojiet arī tās.
Vinčojoties vienmēr piepalīdziet ar riteņiem, bet nepārspīlējiet! Riteņiem
ir jāgriežas pēc iespējas lēnāk, pārgāzējot automašīna pati sev raks bedri, kas
tikai lieki noslogos vinču. Viss lielākā riteņu saķere ar segumu ir brīdī, kad
tiek atlaists sajūga pedālis (automātiskai kārbai – brīdī, kad riteņi sāk
griezties). Šo momentu var izmantot, lai palīdzētu vinčai, bet atcerieties,
pārlieku sajūga „slidināšana” var novest pie sajūga diska ‘’nosvilšanas’’.
Tips & Triks – Ja automašīna
jāizvelk ārā no augstām risēm, neizmantojiet riteņu palīdzību. Vienkārši
vinčojaties ar sagrieztiem riteņiem uz sāniem. Šinī situācijā ja ar motoru
griezīsiet riteņus a/m slīdēs pa risi.
Vinčas vadības pogu turat nospiestu visu laiku, līdz brīdim kamēr a/m sāk
patstāvīgi pārvietoties, šajā brīdī pabrauciet pāris metrus uz priekšu un
apstājaties. Atcerieties, zem jūsu a/m ir vinčas trose! Ir labi, ja ir kāda
otrā persona, kas var pievilkt trosi, kamēr jūs nobraucat drošā attālumā no
vietas kur ietsrēgāt. Ja jūs uzbrauksiet
uz troses, kura vēl nav atvienota no koka, visticamāk tā uztīsies uz riteņa un
var nopietni bojāt jūsu a/m. Jaunai trosei ir tendence uzmest cilpas, kamēr tā
ir vaļīga. Lai tas nenotiktu, ieteicams vinčas trosi turēt nostieptu visu
laiku, arī velkot to iekšā vinčā, kad vairs nav a/m jāvelk.
Vinčošanās uz sāniem.
Diemžēl ne vienmēr, koks pret kuru vinčoties, atrodas
tieši pretī automašīnai. Tāpēc būtu jāievēro daži priekšnosacījumi, lai varētu
veikt vinčošanos uz sāniem. Ja izdodas atrast koku, kas atrodas līdz 90 grādiem
no a/m : izvelciet pēc iespējas vairāk trosi no vinčas, jo vinčošanās uz
sāniem gadījumā trose tinas vienā sānā,
kas var novest pie vinčas korpusa plīsuma. Vinčošanās sākumā sagriežat riteņus
līdz galam uz to pusi uz kuru
vinčojaties. Pavinčojaties pāris metrus, tad iztiniet trosi, un pārtiniet to
kārtīgi pa visu vinčas rumbu.
Pret ko vinčoties?
Vinčojoties vienmēr izmantojot štropi – auduma siksna, kas iztur vismaz 4
t vilkšanas spēku. Ja jūs vinčosieties
tikai ar trosi: 1. Koks no sabojātās mizas nokaltīs 2. Ja būs smaga vinčošanās,
trose var iegrauzties kokā, tā, ka to ārā būs grūti dabūt. 3. Štrope ir atkāpšanās
ceļš, gadījumā ja vinčas ievilkšanās relejs iziet no ierindas. Tad var
pārgriezt štropi ar nazi un atbrīvot vinčas rumbu.
Vinčoties var pret visu, kas iztur 4 t svaru. Pārsvarā tiek izmantoti
dažāda diametra koki. Ja koks ir lielāks diametrā, tad štropi var likt augstāk,
vinčai būs vieglāk vilkt. Neiesakām izmantot elektriskos stabus, māju piebūves,
vienvārdsakot visu, ko sagāžot, var rasties problēmas vai drauds dzīvībai citai
personai. Ja jāvinčojas pret celmu vai akmeni, štropi var neizmantot, trose
calmā labāk ieķersies.
Vinčojoties aiz nelieliem kokiem vai krūmu puduriem, vajag izmantot otrās
personas palīdzību, kas pietur štropi pie krūmāja saknes, vai atstutē nelielu
koku ar savu svaru. Bieži vien tieši šis ‘’atbalsts’’ ir vajadzīgs lai
veiksmīgi izvinčotos.
Vinčas apkope.
Vinčas apkope būtu jāveic
vismaz vienreiz gadā. Tas ietver sevī pilnīgu vinčas pārjaukšanu. Sportistiem
un medniekiem vinču iesakām pārjaukt biežāk. Vinčas elektromotors jāatvieno no
vinčas un jāizžāvē vismaz 3 reizes gadā, bet ja sanāk bieži šķērsot ūdens šķēršlus
– tad biežāk.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru