sestdiena, 2014. gada 4. janvāris

Vinčošanās ābece



Vinča.

Vinča ir ierīce, ar kuras palīdzību var izvilkt automašīnu no vietām, kur tā pati neizbrauktu. Pareizi lietojot vinču un automašīnas pilnpiedziņu var pārvarēt viss neiedomājamākos šķēršļus. Vinčas jaudai, kā minimums, jābūt divreiz lielākai par automašīnas masu. Viss populārākās ir 4 T elektriskās vinčas, tās ir pietiekoši jaudīgas un tai pašā laikā nav pārlieku smagas.

Pielietošana

Vinča standarta komplektācijā ir aprīkota ar 30 m trosi, kas ir labi, ja tuvumā nav neviena koka. Bet šie daudzie metri uz vinčas bieži rada problēmas nepieredzējušiem vinčas lietotājiem. Lieta tāda, ka vinčojoties uz sāniem trose uz spoles klājās vienā malā, ja trose ir uztinusies pārāk daudz tā sāk spiest uz vinčas korpusu, kas var novest pie korpusa pārlaušanas. Lai tas nenotiktu, vajag pastāvīgi sekot, kas notiek ar trosi. Ja tomēr trose ir uztinusies nevienmērīgi, vienkārši iztiniet trosi un pārtiniet to vēlreiz. Tiem, kas vinču izmanto biežāk, iesakām atstāt uz vinčas 20 ~ 25 m troses, atlikušo gabalu izmantot kā pagarinātāju.
Pirms vinčošanās izslēdziet visas elektroiekārtas – lampas, apkures ventilatoru, radio utm. Vinča pie maksimālā noslogojuma patērē līdz pat 350A, savukārt automašīnām uzstāda ne vairāk par 150A ģeneratorus, tas nozīmē, ka atlikušo jaudu vinča ‘’ņems’’ no akumulatora. Ja gadās nopietna vinčošanās, akumulators ātri var palikt „sauss”
Pirms vinčojaties, pārliecinaties – vai pilnpiedziņa ir ieslēgta, vai ir ieslēgti pazeminātie ātrumi, ja automašīnai ir piespiedu bloķēšanas sistēmas, izmantojiet arī tās.
Vinčojoties vienmēr piepalīdziet ar riteņiem, bet nepārspīlējiet! Riteņiem ir jāgriežas pēc iespējas lēnāk, pārgāzējot automašīna pati sev raks bedri, kas tikai lieki noslogos vinču. Viss lielākā riteņu saķere ar segumu ir brīdī, kad tiek atlaists sajūga pedālis (automātiskai kārbai – brīdī, kad riteņi sāk griezties). Šo momentu var izmantot, lai palīdzētu vinčai, bet atcerieties, pārlieku sajūga „slidināšana” var novest pie sajūga diska ‘’nosvilšanas’’.
 Tips & Triks – Ja automašīna jāizvelk ārā no augstām risēm, neizmantojiet riteņu palīdzību. Vienkārši vinčojaties ar sagrieztiem riteņiem uz sāniem. Šinī situācijā ja ar motoru griezīsiet riteņus a/m slīdēs pa risi.
Vinčas vadības pogu turat nospiestu visu laiku, līdz brīdim kamēr a/m sāk patstāvīgi pārvietoties, šajā brīdī pabrauciet pāris metrus uz priekšu un apstājaties. Atcerieties, zem jūsu a/m ir vinčas trose! Ir labi, ja ir kāda otrā persona, kas var pievilkt trosi, kamēr jūs nobraucat drošā attālumā no vietas kur ietsrēgāt.  Ja jūs uzbrauksiet uz troses, kura vēl nav atvienota no koka, visticamāk tā uztīsies uz riteņa un var nopietni bojāt jūsu a/m. Jaunai trosei ir tendence uzmest cilpas, kamēr tā ir vaļīga. Lai tas nenotiktu, ieteicams vinčas trosi turēt nostieptu visu laiku, arī velkot to iekšā vinčā, kad vairs nav a/m jāvelk.
           
Vinčošanās uz sāniem.

            Diemžēl ne vienmēr, koks pret kuru vinčoties, atrodas tieši pretī automašīnai. Tāpēc būtu jāievēro daži priekšnosacījumi, lai varētu veikt vinčošanos uz sāniem. Ja izdodas atrast koku, kas atrodas līdz 90 grādiem no a/m : izvelciet pēc iespējas vairāk trosi no vinčas, jo vinčošanās uz sāniem  gadījumā trose tinas vienā sānā, kas var novest pie vinčas korpusa plīsuma. Vinčošanās sākumā sagriežat riteņus līdz  galam uz to pusi uz kuru vinčojaties. Pavinčojaties pāris metrus, tad iztiniet trosi, un pārtiniet to kārtīgi pa visu vinčas rumbu.


Pret ko vinčoties?

Vinčojoties vienmēr izmantojot štropi – auduma siksna, kas iztur vismaz 4 t  vilkšanas spēku. Ja jūs vinčosieties tikai ar trosi: 1. Koks no sabojātās mizas nokaltīs 2. Ja būs smaga vinčošanās, trose var iegrauzties kokā, tā, ka to ārā būs grūti dabūt. 3. Štrope ir atkāpšanās ceļš, gadījumā ja vinčas ievilkšanās relejs iziet no ierindas. Tad var pārgriezt štropi ar nazi un atbrīvot vinčas rumbu. 
Vinčoties var pret visu, kas iztur 4 t svaru. Pārsvarā tiek izmantoti dažāda diametra koki. Ja koks ir lielāks diametrā, tad štropi var likt augstāk, vinčai būs vieglāk vilkt. Neiesakām izmantot elektriskos stabus, māju piebūves, vienvārdsakot visu, ko sagāžot, var rasties problēmas vai drauds dzīvībai citai personai. Ja jāvinčojas pret celmu vai akmeni, štropi var neizmantot, trose calmā labāk ieķersies.
Vinčojoties aiz nelieliem kokiem vai krūmu puduriem, vajag izmantot otrās personas palīdzību, kas pietur štropi pie krūmāja saknes, vai atstutē nelielu koku ar savu svaru. Bieži vien tieši šis ‘’atbalsts’’ ir vajadzīgs lai veiksmīgi izvinčotos.

Vinčas apkope.

Vinčas apkope būtu jāveic vismaz vienreiz gadā. Tas ietver sevī pilnīgu vinčas pārjaukšanu. Sportistiem un medniekiem vinču iesakām pārjaukt biežāk. Vinčas elektromotors jāatvieno no vinčas un jāizžāvē vismaz 3 reizes gadā, bet ja sanāk bieži šķērsot ūdens šķēršlus – tad biežāk.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru